O wystroju kościoła pw. M.B. Szkaplerznej w Stalowej Woli Rozwadowie

O kościele pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Stalowej Woli Rozwadowie, pisaliśmy kilka dni temu na naszym profilu facebookowym. 

 

W tym artykule zwracamy uwagę raz jeszcze na wystrój artystyczny kościoła, który został opracowany przez profesora Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Adama Stalony Dobrzańskiego. W trakcie kolejnej komisji konserwatorskiej, zorganizowanej w szerokim gronie eksperckim, zafascynowani jednolitym i przepięknym wnętrzem kościoła, nie mogliśmy oderwać oczu od tajemniczych, koronkowych, rozpisanych idealnym liternictwem i głębokich kolorystycznie,  rozedrganych wieloma natężeniami barw, „akwarelowych” polichromii. Dzięki rozstawionemu rusztowaniu mogliśmy z bliska przyjrzeć się metodzie pracy artysty. Potrzeba wielkiej wyobraźni i wyczucia techniki, aby móc z taką precyzją zakomponować malarsko i przy tym treściwie, potężne płaszczyzny sklepienne i elementy neogotyckich detali żebrowań, spływów, zworników, balustrad i całych płaszczyzn. Dodatkowego światła dodają wnętrzu niezwykle barwne i wspaniale zaprojektowane i wykonane witraże. Uzupełnia to, idealna wręcz wkomponowana posadzka.

Profesor Adam Stalony Dobrzański, na krakowskiej Akademii prowadził Katedrę, a następnie pracownię liternictwa (od 1958 r.) na Wydziale Malarstwa i Grafiki, która w tych czasach była katedrą międzywydziałową. Jego twórczość była wielokrotnie prezentowana na wystawach w Paryżu (1989 r.) we Wrocławiu z okazji Kongresu Eucharystycznego (1997 r.) i w Kijowie (2001 r.). Do pracy artystycznej przygotowany był przez znanych artystów krakowskich lat trzydziestych – Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha, Ignacego Pieńkowskiego. Korzystał z nauk Xawerego Dunikowskiego, Jana Wojnarskiego, Józefa Mehoffera, którego stał się następcą w dziedzinie sztuki witrażowniczej. Artysta wypracował swój własny styl twórczości, niemal od razu rozpoznawalny. Na drogę sztuki witrażowniczej wkroczył w latach pięćdziesiątych XX w., gdy na polecenie słynnego Zakładu Żeleńskich w Krakowie, wykonał witraże do kościoła w Trzebownisku koło Rzeszowa.

Artysta pozostawił po sobie ogromny dorobek życia , który został zauważony i doceniony. Jego polichromie i witraże zdobią wnętrza wielu świątyń. Państwa zainteresowanych twórczością witrażowniczą artysty zapraszamy do obejrzenie krótkiego filmu pn „Katedra” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, w ramach programu Kultura w sieci. https://www.youtube.com/watch?v=kWpljobS6r0

Dziękujemy Gospodarzowi obiektu – Kościoła w Rozwadowie, za złożenie (niemal od razu za naszą namową) wniosku o wpis do rejestru zabytków – wyposażenia i wystroju kościoła. Spodziewamy się tym samym dobrej współpracy w zakresie wypracowania indywidualnych metod konserwatorskich.

Fot. B. Podubny, M. Załuska WUOZ